By
שי איזנברג
·

מדוע מרבית מתחרי הביליארד לא ממשים את היכולת שלהם?

מדוע מרבית מתחרי הביליארד לא ממשים את היכולת שלהם?

בעולם הלא סלחני של סנוקר וביליארד, קורה פעמים רבות שמתחרה אחד מפסיד לאחר שהצהיר שהוא מרגיש שמשחקו היום טוב יותר מאשר בעבר. מכאן נגזרת השאלה: "אז מה קרה?". התשובה די פשוטה – רגשותיו לא פעלו בתיאום עם זרועו ומכאן נבע הכשלון.

הפתרון אינו פשוט, אך דו"ח מחקר שנערך באוניברסיטת ג'יבסקילה שבפינלנד על הקשר בין ספורט, חינוך גופני ובריאות מאת פסי סירג'ה, יכול לעזור. בתוצאות המחקר ממצאים הגיוניים מאד ופתרונות אפשריים שיכולים לסייע לשחקנים בהתגברות על חלק קשה זה של מיצוי הפוטנציאל האישי המלא.

הצורך להיות מודעים לרגשות על מנת להצליח

מחקר בן ארבע שנים נערך במקצועות ספורט קבוצתיים בהם משולבים גברים ונשים. מטרת המחקר הייתה לנסות וללמוד מדוע רבים כל כך נכשלו ברגע הקריטי ולמצוא את הסיבות לכך.

במהרה התברר שבעיות אלו נכונות ליחיד כמו גם לקבוצה. עובדה אחת שבלטה יותר מכל הייתה שלא היו שני ספורטאים גברים או נשים, שחשו שהייתה אצלם הקבלה בין הרגשות והתגובות שאחרי. תוצאות המחקר סיכמו שזאת הייתה הסיבה העיקרית להיווצרות הבעיות.

מסתבר שהסירוב לקבל ולהכיר במועקות רגשיות, יוצר לחץ נוסף על הספורטאים ובכך אינו מאפשר את הפעלתו של שסתום שחרור, שכמו בסיר לחץ, נועד לאזן את לחצם של הרגשות המוצפים גם כך במוטיבציה ע"י הצורך לנצח. המחקר מצא שמאמנים ואנשי צוות המעורבים בפעילותו של ספורטאי, הנמצאים סביבו על מנת לסייע, למעשה עשו בדיוק את ההיפך משום אי הבנתם את הכוחות הרגשיים הפועלים עליו ואת משמעות התנהגותם שלהם בסיטואציה הנתונה.

המחקר הזה נערך תוך שימת לב מיוחדת לחשיבות התפקיד שמשחקים הרגשות בחייהם המקצועיים של ספורטאים. נמצא שספורטאי מיומן צריך להכניס לתכנית האימונים שלו זמן לחשוב על רגשותיו. זהו הדבר האחד העומד בין כשלון להצלחה.

בהתחשב בכך שלכל אדם תגובות רגשיות משתנות למצבים שונים, נמצאה חשיבות עליונה לכך שגם המאמן וגם ספורטאי יכירו בגישותיהם החיוביות והשליליות, כך שיוכלו להפעילן למלוא היתרון.

המחקר הראה שאין רגשות נכונים או רגשות לא נכונים. למשל: לכמה מתחרים, הייתה גישה אגרסיבית בזמן הצלחה בעוד שלאחרים הייתה גישה רכה יותר. כשספורטאים הוכשרו לאמן את עצמם להיות מודעים לרגשות הרסניים ומסייעים אלה, להפריד אותם ולאפשר לאלה החיוביים להיות בשליטה, נמצא שהם יכלו לשחק למלוא יכולתם בעקביות רבה יותר.

בנייה והשמה של פרופיל רגשי לתחרות

על מנת למפות את תגובתם הכללית לניצחון ולהפסד ובהתחשב בכך שכל אדם מגיב אחרת לרגשותיו הוא, ערך כל ספורטאי שהשתתף במחקר טבלה, בה מוקמו רגשות בארבע קטגוריות בסיסיות:

חיובי פלוס – חיובי מינוס – שלילי פלוס – שלילי מינוס

הספורטאים נדרשו אז לתאר את רגשותיהם לפני ואחרי תחרויות, תוך שימוש בפעלים בודדים כמו אנרגטי, שמח, עצבני וכדומה.

לדוגמא, אצל אחד הרגש שתואר כאנרגטי היה חיובי פלוס. רגוע היה חיובי מינוס. אותו אחד מצא את המתוח כשלילי פלוס ואת הלחוץ כשלילי מינוס. המחקר נמשך חודשים אחדים ובכך יאפשר לבנות פרופיל אישי לכל משתתף, שהראה את מערך התבנית הרגשית הקבועה שלו. פרופיל זה יאפשר לשחקנים להתרכז ברגשות שחשו בזמן שניצחו. ע"י כך הם יכלו לממש יחס חיובי יותר.

עדכון הפרופיל הרגשי 

לאחר בנית הפרופיל, שאיפתך היא להשתמש בו לחיזוק המשחק.

שמירה על קשר עם רגשותיך יאפשר לך להמשיך להשתמש בפרופיל הרגשי להשגת תוצאות חיוביות.

במקום לשמוע את האמירה המוכרת "נפלו פניו", בשימוש בטכניקה זו אתה יכול להשפיע על מחשבותיך להיות "פלוס" במקום "מינוס".

אין נוסחאות קסם והצלחה מותנית במאמצים שאתה משקיע; מצד שני, שיטה זו נוסתה. היא פשוטה ומצריכה מעט מאד מזמנך. אין לך מה להפסיד אם תנסה את זה ומי יודע, אתה עלול להפתיע את עצמך.

Leave your comments